Home » Archive

Articles Archive for Leden 2014

Editorial »

[2 Led 2014 | One Comment | ]
Mladý český film

Jak je na tom český film na začátku roku 2014? Dobře co do finančního zabezpečení (v platnost konečně vstoupil nový audiovizuální zákon), hůř co do diváckého zájmu (na rozdíl od hudebního průmyslu zdejší filmový trh pomaleji zavádí alternativní způsoby distribuce uprostřed překotných změn v digitální éře) a tristně co do uměleckého projevu. Jediný český film se dostal do soutěže na velkém mezinárodním festivalu – a to ještě ke všemu na domácí půdě (Líbánky Jana Hřebejka v Karlových Varech). Solitéři typu Švanjmajera či Vachka se odmlčeli, generace nové vlny netvoří nebo píše paměti nebo se pokouší o comeback s velmi rozpačitým výsledkem (Donšajni). Kdysi nadějné mladé filmařky (Alice Nellis, Karin Babinská, s výjimkou Jitky Rudolfové) se odvrátily od určité vyhraněnosti svých prvotin a přistoupily na komerční kompromis svých kolegů z generace devadesátých let okolo Jana Svěráka a Davida Ondříčka. A tak jediné „slušné“ filmy vznikly jakoby „bokem“, u autorů razících dlouhodobě svou vlastní cestu, která je ovšem ne vždy dovedla ke kýženému cíli. Vloni se to nicméně povedlo jak Zdeňku Tycovi s Jako nikdy, tak Ivanu Vojnárovi s Nepravděpodobnou romancí.

Proto není divu, že chceme-li vystopovat a zaznamenat nějaké zajímavé dění v oboru, musíme se obrátit k mladé generaci. Na zdejších školách se stále daří vytvářet poměrně kreativní prostředí, které dává vyniknout neotřelým nápadům a postupům. A nejedná se pouze o FAMU, ale i o další vysoké školy uměleckého typu, na kterých se vyučuje práce s videem a pohyblivým obrazem jako takovým.

Doporučujeme »

[2 Led 2014 | No Comment | ]
Pronikání do soukromí a záhad

Povážlivě slabý ročník domácí hrané kinematografie téměř děsí, byť nemusí jít o tolik překvapivý, odpovídající a trvalý stav. Výjimkou jsou dva absolventské filmy FAMU – Anywhere Else Asmary Beraki a Maria Stock Jana Březiny.

Doporučujeme »

[2 Led 2014 | One Comment | ]
„Jiné vize“ české animace

Dramaturgie olomoucké Přehlídky animovaného filmu vychází z chápání animace jako volného nakládání s pohyblivým obrazem v jeho nejrůznějších formách. V programu se proto stírají hranice mezi filmem (klasickým/digitálním) a videem nebo projekcí v kinosále a instalací v galerijním prostoru.

Doporučujeme »

[2 Led 2014 | 5 Comments | ]
Intuice, náhoda a film – rozhovor s režisérem Aramisovou

Tajemný ženský pseudonym Aramisova skrývá režiséra, který se roku 2008 uchytil na pražské FAMU a pod supervizí Věry Chytilové započal svou filmovou dráhu nejen v Česku a na Slovensku, ale i ve světě.

Doporučujeme »

[2 Led 2014 | One Comment | ]
Paneny Terezy Damcové

Tereza Damcová patří k nepřehlédnutelným osobnostem české výtvarné scény, kterou svými aktivitami v mnohém přesahuje. Původně grafička (absolventka Fakulty výtvarných umění brněnské VUT) zahrnuje do své tvorby i další umělecké projevy.

současný film / contemporary cinema »

[2 Led 2014 | No Comment | ]
Kdo je Alfred Bouriana?

Pro znalce filmů Leose Caraxe jméno nikoli neznámé. Kdo by si nevybavil scénu z Boy Meets Girl se zoufalým hostem nočního bistra, snažícím se marně představit komusi do telefonu?

současný film / contemporary cinema »

[2 Led 2014 | No Comment | ]
Študentské filmy Víta Zapletala

Vít Zapletal natáča filmy s citlivým vnímaním sveta, otvorenosťou k interpretáciam a nevtieravosťou publiku. Postavy zasadzuje do súčasného mestského prostredia, zobrazuje ich bez ozrejmovania a psychologického komentára, nabáda k uvažovaniu o ich životnom smerovaní.

současný film / contemporary cinema »

[2 Led 2014 | No Comment | ]
FAMU proti proudu

V listopadu již tradičně představila FAMU svým studentům a veřejnosti filmy, které zde za poslední rok vznikly. V roce 2013 se konal jubilejní třicátý ročník FAMUfestu, nesoucí podtitul Na hladině. Jaké filmy se z jeho vod vynořily a které naopak definitivně klesly ke dnu?