Articles Archive for Září 2012
Editorial »
V zářijovém čísle Fantomu se vracíme k festivalu v Karlových Varech a pokoušíme se shrnout to nejpodstatnější, co přinesl letošní, sedmačtyřicátý ročník. Jakým směrem se festival posouvá pod uměleckým šéfem Karlem Ochem? Co vypovídá program o současné podobě kinematografie? Jak si stojí v mezinárodním srovnání východoevropské, potažmo české filmy? Jednotlivé úvahy, rozhovory a recenze, které v tomto čísle přinášíme, se těmito a podobnými otázkami přirozeně zabývají.
Karlovy Vary nemají dnes ve středoevropském regionu nějakou výsadní nebo samozřejmou pozici. Nenabízí tak směle vyhraněný program jako Viennale nebo wroclawské Nowe Horyzonty, nemají náročnou ediční politiku jako slovenský Cinematik a navíc musí konkurovat Chotěbuzi s ambicemi prezentovat mezinárodní filmařské komunitě to hlavní z východoevropských kinematografií. Přesto podle nás stojí za to se jejich „festivalovému profilu“ věnovat – nikoli ovšem z obranných důvodů přesvědčených čechofilů.
Karlovy Vary jsou pro nás zajímavé dvěma věcmi: vyrovnaností programu a nutností udržet „A“ soutěž. Českému festivalu chybí větší odvaha v programování směrem k avantgardě či kinematografii „na okraji“ – je svým způsobem konzervativní. Na druhou stranu nesklouzává k excesu, snaze zaujmout za každou cenu, a tím pádem k příliš jednostranné poloze programu. Jeho nabídka je rozevřená do různých stran a nakonec se v ní najdou i nečekané filmové „výboje“. Je to dáno právě potřebou popasovat se s jinými „A“ festivaly s jejich (často vehementním) prosazováním nových trendů, stylů a talentů.
Doporučujeme »
Doporučujeme »
Doporučujeme »
Doporučujeme »
Filmové festivaly / Film festivals »
Mnozí kritici už ani neskrývají své rozhořčení a předem prohlašují, že na soutěžních sekcích je nepotkáte. Přijedou si doplnit své filmové mezery z Cannes a Berlinale, tím to končí. Sekce, jako například Fórum nezávislých, tak nakonec trpí nejenom nevyvážeností, ale i odmítavostí ze strany návštěvníků podporovanou už samotnými kritiky.