Home » Archive

Articles Archive for Září 2012

Editorial »

[29 Zář 2012 | One Comment | ]
Karlovy Vary 2012

V zářijovém čísle Fantomu se vracíme k festivalu v Karlových Varech a pokoušíme se shrnout to nejpodstatnější, co přinesl letošní, sedmačtyřicátý ročník. Jakým směrem se festival posouvá pod uměleckým šéfem Karlem Ochem? Co vypovídá program o současné podobě kinematografie? Jak si stojí v mezinárodním srovnání východoevropské, potažmo české filmy? Jednotlivé úvahy, rozhovory a recenze, které v tomto čísle přinášíme, se těmito a podobnými otázkami přirozeně zabývají.

Karlovy Vary nemají dnes ve středoevropském regionu nějakou výsadní nebo samozřejmou pozici. Nenabízí tak směle vyhraněný program jako Viennale nebo wroclawské Nowe Horyzonty, nemají náročnou ediční politiku jako slovenský Cinematik a navíc musí konkurovat Chotěbuzi s ambicemi prezentovat mezinárodní filmařské komunitě to hlavní z východoevropských kinematografií. Přesto podle nás stojí za to se jejich „festivalovému profilu“ věnovat – nikoli ovšem z obranných důvodů přesvědčených čechofilů.

Karlovy Vary jsou pro nás zajímavé dvěma věcmi: vyrovnaností programu a nutností udržet „A“ soutěž. Českému festivalu chybí větší odvaha v programování směrem k avantgardě či kinematografii „na okraji“ – je svým způsobem konzervativní. Na druhou stranu nesklouzává k excesu, snaze zaujmout za každou cenu, a tím pádem k příliš jednostranné poloze programu. Jeho nabídka je rozevřená do různých stran a nakonec se v ní najdou i nečekané filmové „výboje“. Je to dáno právě potřebou popasovat se s jinými „A“ festivaly s jejich (často vehementním) prosazováním nových trendů, stylů a talentů.

Doporučujeme »

[29 Zář 2012 | No Comment | ]
Karlovy Vary – rozpaky i naděje

Karlovy Vary jsou pořád nejdůležitějším filmovým festivalem v Česku. Co přinesl poslední ročník?

Doporučujeme »

[29 Zář 2012 | One Comment | ]
Krizové zpravodajství z Varů

Zatímco Chlapec… staví na dokumentárním stylu, naturalismu a symbolismu, jiný – opět kontroverzně přijatý – film, který nelze do šuplíků „krizových“ filmů nezařadit, pracuje naopak se stylizací a metaforou. Je jím Cosmopolis Davida Cronenberga.

Doporučujeme »

[29 Zář 2012 | No Comment | ]
Úsvit mladého českého filmu?

Opětovné letošní přijetí českého snímku jak do sekce Forum na Berlinale, tak i do soutěže studentských filmů Cinéfondation v Cannes dává naději na kontinuální obrozovací proces domácí autorské tvorby.

Doporučujeme »

[29 Zář 2012 | No Comment | ]
Antoine Cattin o Alexeji Germanovi

Karlovarský festival uvedl premiérově další z dokumentů dvojice Antoine Cattin – Pavel Kostomarov Je těžké být bohem. Stejný název jako všemi očekávaný snímek Alexeje Germana není náhodný – autoři přibližují okolnosti kolem Germanova „prokletého“ filmu.

Filmové festivaly / Film festivals »

[29 Zář 2012 | No Comment | ]
Rozhovor s Luisem Miñarrem

Luis Miñarro se řadí k nejdůležitějším filmovým producentům, působícím dnes v Evropě. Jeho společnost Eddie Saeta se sídlem v Barceloně podporuje režiséry s často velmi vyhraněným stylem.

Filmové festivaly / Film festivals »

[29 Zář 2012 | No Comment | ]
Rozhovor s Lou Castelem

Lou Castel patří bez nadsázky mezi evropské herecké legendy. Hrál ve filmech Marca Bellocchia, Philippa Garrela, Rainera Wernera Fassbindera a dalších. V Karlových Varech představil svůj nejnovější snímek.

Filmové festivaly / Film festivals »

[29 Zář 2012 | No Comment | ]
Fórum nezávislých

Mnozí kritici už ani neskrývají své rozhořčení a předem prohlašují, že na soutěžních sekcích je nepotkáte. Přijedou si doplnit své filmové mezery z Cannes a Berlinale, tím to končí. Sekce, jako například Fórum nezávislých, tak nakonec trpí nejenom nevyvážeností, ale i odmítavostí ze strany návštěvníků podporovanou už samotnými kritiky.