Home » Archive

Articles Archive for Červen 2012

Editorial »

[26 Čer 2012 | One Comment | ]
Nuri Bilge Ceylan

Asuman Suner ve své knize New Turkish Cinema spojuje počátek nové vlny tureckého uměleckého filmu se vznikem filmu Tabutta Rövaşata (Derviş Zaim, 1996). Tento nekonvenční příběh o istanbulském bezdomovci byl natočen s minimálním rozpočtem v amatérských podmínkách, přesto však inovativními filmařskými prostředky. Podobná charakteristika platí i pro několik dalších filmů z následujících let: Kasaba (Ceylan, 1997), Masumiyet (Demirkubuz, 1997), Güneşe Yolculuk (Ustaoģlu, 1999). Snímky i přes kritický ohlas v zahraničí upoutaly pramalou pozornost tureckého publika. To zbystřilo až poté, kdy v roce 2002 Zeki Demirkubuz uvedl hned dva své filmy v sekci Un certain regard na festivalu v Cannes a o rok později tamtéž Nuri Bilge Ceylan dokonce získal Velkou cenu poroty za film Uzak. Další festivalová ocenění tureckých filmařů přibývala geometrickou řadou. Turecká nová vlna se rozjela na plné obrátky. Z dlouhé řady jmen pozoruhodných tvůrců, kteří se v průběhu posledních patnácti let stali mezinárodně respektovanými filmaři (Uluçay, Zaim, Ipekçi, Ataman, Erdem, Kaplanoģlu, Yücel, Ustaoglu, Demirkubuz) však vyčnívá jméno jednoho režiséra: Nuri Bilge Ceylan.
Jeho filmy bývají na jedné straně dávány do kontextu s díly Tarkovského, Antonioniho, Čechova či Dostojevského, na straně druhé je jim připisována charakteristika vysoce osobních a intimních autorských filmů, plných autobiografických aluzí ze života Ceylanovy rodiny.
Nejnovější – v pořadí již čtyřiapadesáté – číslo Fantomu přináší analýzy všech sedmi dosavadních Ceylanových filmů, eseje o širším kontextu jeho tvorby či překlady rozhovorů se samotným režisérem.

Doporučujeme, současný film / contemporary cinema »

[26 Čer 2012 | One Comment | ]
Pojetí obrazu u Nuriho Bilge Ceylana

Rozlehlá turecká krajina, okolí odlehlých cest, atmosféra vesnic, ale i istanbulské zástavby. V symbióze s prostředím člověk. Zastaven v čase. Zachycen v rozpoložení. Statické očekávání dalšího plynutí.

Doporučujeme, současný film / contemporary cinema »

[26 Čer 2012 | No Comment | ]
Literatura ve filmech Nuriho Bilge Ceylana

Spíše než k významným filmovým dílům a jejich tvůrcům Ceylan přiznává svou vášeň k literatuře, a to zejména ruské, především pak k dílu Antona Pavloviče Čechova, které představuje výchozí bod.

Doporučujeme, současný film / contemporary cinema »

[26 Čer 2012 | 4 Comments | ]
Ceylan: o filmu a umění

Nevím přesně, kdy jsem začal chtít točit filmy. Myslím, že se to stalo jednou v Istanbulu.

současný film / contemporary cinema »

[26 Čer 2012 | No Comment | ]
Příběhy tajuplné Anatolie

Tkát příběhy z jemného vlákna vzpomínek, fantazií i skutečných zážitků je odedávna fascinující činnost. Tvorba, vyprávění, radost z možnosti nechat se unášet rytmem obrazů patří k obohacujícím zkušenostem mnoha civilizací. Pestrost slov, krása obrazů a harmonie zvuků jako určité vlastnosti plnohodnotného umění se objevují v mnoha estetických pojednáních pocházejících z různých období.

Doporučujeme, současný film / contemporary cinema »

[26 Čer 2012 | No Comment | ]
Tenkrát v Anatolii

Krajina se topí v hluboké tmě, kterou se z velké dálky prokousávají kupředu světla několika jedoucích vozů. Tímto do tmy ponořeným velkým celkem začíná film Tenkrát v Anatolii.

současný film / contemporary cinema »

[26 Čer 2012 | No Comment | ]
Zámotek

Nuri Bilge Ceylan debutoval krátkometrážním snímkem Zámotek (Koza) v roce 1995. Tento černobílý film, v němž nezazní jediné slovo, byl uveden ve výběru krátkých filmů na festivalu v Cannes.

současný film / contemporary cinema »

[26 Čer 2012 | No Comment | ]
Městečko

Celovečerním debutem Městečko navázal Nuri Bilge Ceylan plynule na svůj první film – krátkometrážní Zámotek. Jednotlivé motivy (rodiče, příroda, dům), které v něm byly spíše asociativně navázané, propojil v ucelenější příběh – i když ten zůstává víceméně pouze naznačen.