Home » současný film / contemporary cinema

Městečko

26 Červen 2012 Bez komentářů

Celovečerním debutem Městečko navázal Nuri Bilge Ceylan plynule na svůj první film – krátkometrážní Zámotek. Jednotlivé motivy (rodiče, příroda, dům), které v něm byly spíše asociativně navázané, propojil v ucelenější příběh – i když ten zůstává víceméně pouze naznačen.

S trochou nadsázky by se dalo říct, že Městečko tvoří tři krátké filmy: první o venkovské malotřídce, druhý střídá vyprávění o dvojici sourozenců hrajících si v lese a jejich strýci Saffetovi poflakujícím se za městem a třetí je setkáním celé rodiny u nočního posezení u ohně.

Všechny tři části spojuje jednotící téma: střet dětského světa s realitou dospělých.

Dětské prožitky jsou Ceylanem výtečně evokovány ve scénách nevinných (poletující pírko ve třídě) i krutých (trápení želvy) her, v rozhovorech dospělých se zase mísí všední starosti s rodinnými traumaty, banální historky s ryzí moudrostí, humor s výčitkami a vzájemným obviňováním. Saffet chce za každou cenu zmizet z venkova, ale zdá se, že pro to nehodlá nic udělat. Naopak jeho strýc se po letech strávených ve městě vrátil nazpět a Saffeta povýšeně poučuje. Tento spor, vracející se s každým dalším setkáním, přitom nemá řešení: ať už se postavy rozhodnou jakkoli, svár mezi venkovem a městem – tradicí a jejím opuštěním – v nich zůstane napořád. To je téma, které začne Ceylan rozvíjet v následujících dvou filmech Májová oblaka a Vzdálený, zkoumajících moderní tureckou mentalitu na základě osobní zkušenosti.

I v Městečku vyšel z vlastních zážitků, které měl jako dítě vyrůstající na venkově, a z povídky své sestry Kukuřičné pole. Do hlavních rolí (stejně jako v Zámotku) obsadil své rodiče a pro postavu Saffeta pak Emina Topraka – ústřední tvář celé „venkovské trilogie“ MěstečkoMájová oblakaVzdálený (spolupráci ukončila až Toprakova předčasná smrt v roce 2002). Autentické výpovědi neherců jsou doplněny o dialogy variující některé pasáže z Čechova. Ceylan kvůli nízkému rozpočtu a potřebě malého štábu pro práci s neherci nepoužíval zvukovou techniku a celý soundtrack dotvořil v postprodukci. Odtud vzniká jeho charakteristická stylizace zvukového designu, která přechází do dalších filmů a zůstává zachovaná dodnes: Ceylan pečlivě vybírá určité ruchy (praskání dřeva v ohni, vítr, zvuk hromu), které následně zesiluje, a dociluje tak jistého odrealističtění a navození subjektivního dojmu.

Odstup od reality je podpořen i zvoleným černobílým obrazem, který má kromě toho přiblížit zašlou atmosféru 70. let, během nichž se příběh odehrává. Navíc Ceylan byl jako fotograf zvyklý do té doby pracovat výhradně s černobílým filmem a lehkou 35mm kameru v průběhu natáčení ovládal sám. Způsobem snímání navazuje na svůj fotografický styl (hlavně portréty) a také na Ozua (tvrdí, že filmovému řemeslu se dá naučit jedině sledováním filmů a praxí): inscenováním do 360º prostoru, překračováním osy, jednozáběry, pohledy do kamery a v neposlední řadě nízkým umístěním záběrů (děti nebo v trávě sedící dospělí).

Městečko bylo natočeno za necelého půlmilionu korun ve vlastní produkci NBC. Žádost o státní příspěvek byla zamítnuta (ačkoli Zámotek soutěžil v Cannes a byl příslibem do budoucna) a ostatní producenti odřekli kvůli absenci herců a barvy. Po dokončení nebyl film zakoupen žádným distributorem a dočkal se pouze omezeného promítání v jednom istanbulském kině na podzim 1997. Teprve výběrem do sekce Forum na berlínském festivalu a následném ocenění se započal jeho mezinárodní věhlas.

Jia Zhang-ke, který ve Foru soutěžil s Kapsářem a Městečko viděl, tehdy napsal: „Vizuální jazyk tohoto filmu stačí, abych nahlédl do srdce režiséra a pochopil celkový způsob jeho myšlení. Myslím, že Ceylan dokáže s naprostou jasností vyjádřit atmosféru určitého kraje pouze skrze své obrazy.“ Berlín tak byl v únoru 1998 svědkem objevu dvou velikánů současného filmu.

Jan Křipač

Městečko (Kasaba, Turecko 1997)

kamera, scénář a režie: Nuri Bilge Ceylan

hudba: Ali Kayaci

střih: Ayhan Ergürsel

hrají: Emin Toprak, Emin Ceylan, Fatma Ceylan a další

85 min.

Napsat komentář

Můžete užít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>