Home » Filmové festivaly / Film festivals, současný film / contemporary cinema

53rd BFI London Film Festival: Precious: Based on a Novel „Push“ by Sapphire Lee Danielse

23 Prosinec 2009 Komentáře: 1

Pohled na 53. BFI filmový festival v Londýně

Nadoj slzy!

Precious: Based on a Novel „Pushby Sapphire Lee Danielse

Představte si příběh tlusté a nevzhledné černošské dívky z harlemského ghetta, kterou její otec znásilňuje (čeká s ním již druhé dítě) a matka psychicky terorizuje, neb dceru viní z odchodu svého partnera. Dívka logicky trpí drasticky sníženým sebevědomím a až úsilí a práce sociálních pracovníků a speciální kurz pro děti z ghetta jí pomůže znovunabýt lidskou důstojnost a matce se postavit.

I přestože může tento stručný popis znít poněkud depresivně a dramaticky, odmysleme si veškerou syrovost a surovost a nechme si zalít oči nazlátlým závojem lítosti a patosu. Ne, nebavíme se televizním filmu z produkce Hallmarku, ale o vítězi letošního Sundance – snímku Precious: Based on a Novel Push By Sapphire režiséra a producenta Lee Danielse.

Rozhodnutí recenzovat tento snímek (který se do české distribuce zatím nedostal) nepadlo ani tak pro kvality snímku, jako spíš pro fenomén, na kterém Precious staví, a to – citové exploatace diváka. Zároveň i na paradoxu, kdy cena z velkého amerického festivalu pokřiví optiku náhledu natolik, že se z průměrného snímku vykouzlí událost roku.

precious1

Kdo je Lee Daniels?

Než se pustíme do rozboru snímku, zmiňme několik detailů o stoupající hvězdě jeho autora – Lee Danielse. Daniels se etabloval jako producent hned svým prvním snímkem v roce 2001 – Ples příšer (r. Marc Foster), který stavěl sílu svého sdělení na tématu rasové problematiky v jižanských státech USA. I přes svou tuctovost byl tento film v Leeho kariéře klíčový, protože si za něj herečka Halle Berryová odnesla Oscara. Tento úspěch otevřel Danielsovi dveře do Hollywoodu, on však dal přednost nezávislé produkci a v roce 2004 vznikl film The Woodsman (r. Nicole Kassellová). Tentokrát se jednalo o formálně vynikající snímek řešící problematiku pedofilie s výrazným Kevinem Baconem v titulní roli. Snímek však zapadl, a to právě pro zmíněné kontroverzní téma. Rok na to se Daniels již sám usadil na režijní stoličku a zplodil snímek Stín zabijáka, který, ač obsahoval několik známých jmen (Hellen Mirrenová, Cuba Gooding Jr, Stephen Dorff), byl po umělecké stránce totálním zklamáním. Daniels si v něm chtěl vyzkoušet, co film unese, a pokusil se natočit stylizovanou bizardní a drsnou gangsterku. Výsledek byl však odpudivý mix několika žánrů, hereckých škol a stylů a právem skončil na spodních policích videopůjčoven. Daniels se však nenechal odradit nezdarem a po produkci dalšího dramatu ze života – road movie s Mariah Careyovou Tennessee (r. Aaron Woodley, 2008) – se rozhodl vrátit jako režisér, a to s tematikou, kterou umí nejlépe – sociální drama s citovým přesahem.

push-lee-daniels-gabourey-sidibe-big

Precious se valí na scénu

Film s předlouhým názvem – Precious: Based on a Novel „Push“ by Sapphire – nás takto informuje o jedné zásadní věci: jeho děj je podle skutečných událostí, k citovému vyděračství tedy přeci docházet nemůže. Nerad bych vystupoval z pozice necitelného cynika, který si dělá legraci z tragického života nebohé dívky a z filmu, který je navíc podle „skutečných událostí“, ale rád bych se pozastavil nad několika fakty.

Je otázkou, zda-li podezírat sympatického režiséra Danielse z prvoplánového kalkulu, protože má k tomu příběhu jistě osobní vztah. Román dle vlastních slov četl již v roce 1996 a např. herečka Mo´Nique, která ztvárnila ve filmu matku týrané dívky (a byla za to v Sundance také oceněna), se objevila již ve Stínovém boxerovi a její postava se jmenovala jak jinak než „Precious“. Z druhé strany je Daniels sám zručný producent a jeho kariéra stojí právě na filmech tohoto ražení.

V rámci sociální realistické kinematografie není téma domácího týraní dětí žádné novum. Podobné příběhy je jistě potřeba točit, nicméně ideální platformou jsou dokumenty. Pokud jde o fikční filmy, lze v této souvislosti uvažovat snad jen o emočně distancovaném způsobu, který se soustředí na přesné „dokumentování“ toho, co se stalo. Jakmile je reálný příběh naopak uměle dramatizován a režisér straní jedné ze stran, pak se objektivita zkresluje až do karikatury. Bohužel právě v případě Precious k tomu došlo; přitom se nabízelo několik variant, ke kterým se přiklonit. Režisér Daniels volil však tu nejbanálnější a divácky nejvděčnější – omezil Clareeciny drastické zážitky, vhled do její psychiky a vyprávění posunul do roviny vnějšího světa, popř. její vnitřní svět upravoval do pohádkové fantazie, kde je Clareece slavnou a obdivovanou hvězdou. Sama Clareece v mnoha ohledech funguje jako pasivní objekt, který je nahlížen svým okolím, které mu chce pomoci. Otázky motivace zvrhlých rodičů nejsou nijak řešeny, protože by to příběh zbytečně zkomplikovalo – Clareece je oběť a je třeba jí pomoci. Sama dívka jako týraný objekt na sobě páchané násilí vlastně ani nevnímá, bere jej jako denní rutinu a až setkání s normální skutečností a chováním jiných lidí ji motivuje řešit situaci, se kterou spokojena sice nebyla, ale nevnímala ji jako nespravedlivou.

Daniels takto buduje dva světy – harlemský byt (ďábelsky rudožlutě nasvícený, s upoceným tělem masivní matky ležícím na pohovce) a prosvětlený svět kanceláří sociálních pracovníků (s Mariah Careyovou a Lenny Kravitzem jako třešničkami na dortíku). Spojovací bod je Clareece, v pozici pasivní panenky, které diváci po chvíli začnou napovídat, jak má situaci řešit, resp. jak by ji řešili oni sami. Adrenalin a vztek na zlou matku v divákových nozdrách bobtná a v plném sále houstnou zmiňované emoce, např. když arogantní matka hodí s dítětem, které jí Clareece přinese ukázat, a nakonec po nich mrští televizor. Daniels umně pracuje s emočním napětím – v momentě dopadu televizoru ustřihne scénu a divák si pár sekund není jistý, zda-li dítě zahynulo, či nikoliv. Hádejte sami – zahynulo, nebo ne?

Pozitiva a negativa

Velkým lákadlem je jistě debutující Lenny Kravitz, ale zejména filmem již protřelá Mariah Careyová jako sociální pracovnice. Pro znalce amerických sitcomů bude překvapivý i casting komičky Mo´Nique v přesvědčivé roli odpudivé matky a samozřejmě i samotné Precious v podání debutující Gabourey ‚Gabby‘ Sidibe.

V mnoha ohledech je však největší hvězdou i samotný režisér, samouk s touhou po slávě a úspěchu, většinou však více schopný producent a charismatický chlapík, schopný k sobě přitáhnout slavné tváře (včetně Oprah Winfreyové, která se podílela na produkci filmu a propagovala jej ve své dnes již neexistující talk-show), než skutečný režisér.

Zatímco Stín zabijáka demonstroval Danielsův diletantismus, je Precious skloubením jeho producentských schopností a režijních ambicí. Osobně považuji za nejlepší platformu pro Danielsův entuziasmus jeho práci produkční, v níž dával šanci druhým. Jeho film Woodsman byl zářným případem takové kombinace. Obávám se však, že moje názory nebudou vyslyšeny a s Lee Danielsem se uvidíme opět u předávání oscarových bůžků.

Rudolf Schimera

Precious: Based on a Novel „Push“ by Sapphire, USA 2009

Režie: Lee Daniels

Scénář: Geoffrey Fletcher (předloha Sapphire)

Kamera: Andrew Dunn

Hudba: Mario Grigorov

Střih: Joe Klotz

Hrají: Gabourey ´Gabby´ Sidibe (Precious), Mo´Nique (Mary), Paula Patton (slečna Rainová), Mariah Carey (paní Weissová), Lenny Kravitz (John) a další.

109 min. Uvedeno v sekci Films on the Square.

One Comment »

  • Norm said:

    Hey, you’re the goto exrpet. Thanks for hanging out here.

Napsat komentář

Můžete užít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>