Home » Filmové festivaly / Film festivals, Pohledy do historie / New perspectives of film history

Red Westerns znovu útočí

5 Září 2011 Bez komentářů

Red Westerns znovu útočí

Všichni víme, co je western. Každý z nás pravděpodobně viděl mnoho amerických westernů, známe italské spaghetti westerny či máme alespoň povědomí o španělských „Gazpacho“ westernech. Za to východní Red Westerns či „Sauerkraut“ westerny nejsou příliš známé – nebo jsou dokonce zapomenuté. A to je škoda. Tento program nabízí divákům příležitost zhlédnout některé z titulů, které se oficiálně hlásí k některé z těchto charakteristik. Rozhodli jsme se zahrnout tyto snímky pod jeden společný název: Red Westerns.

Pokud zapátráte v odborné literatuře po těchto pojmech, najdete nejspíše tato vysvětlení: Red Westerns jsou westerny natočené v období existence Sovětského svazu; jsou jistou reakcí komunismu na americké westerny – šlo o „dekadentní“ žánr vnímaný jako ztělesnění bezohledného kapitalismu. Tzv. „Easterns“ jsou westerny vyrobené ve východní Evropě, zatímco tzv. „Sauerkraut“ westerny vznikly v bývalém východním Německu (DDR). Existuje však více názvů i pojmů. Je zbytečné připomínat, že všechny filmy byly ovlivněny politikou a tvůrci byli nuceni zobrazovat ty „správné“ hrdiny i nepřátele. Jejich hlavním úkolem bylo ohromit i pobavit publikum, a to především využitím obecných konvencí charakteristických pro jakoukoliv akci či westernový žánr. Dějiny tohoto fenoménu mají různé fáze, vrcholy i pády, ale analýzu i interpretaci ponechám filmovým historikům. Hlavní účel, který spočíval v tom vytvořit něco velmi povzbuzujícího v jinak šedých časech tzv. socialistického realismu, byl zcela jistě naplněn. Red Westerns vyrobené v Sovětském svazu byly ve svých zemích velmi populární a přilákaly milióny diváků především v šedesátých a v sedmdesátých letech. Ale daný žánr také překročil hranice Sovětského svazu a objevil se v různých specifických podobách i v mnoha zemích východní Evropy.

Společně s touto oficiální verzí westernů jsme i my – generace šťastného socialistického mládí – mohli poznat některé pravé americké westerny! Některá cenzorská rozhodnutí nám nebyla úplně jasná, ale jedním z nejlepších westernů, jenž byl promítán v Sovětském svazu i ve východní Evropě, bylo Sedm statečných (1960) režiséra Johna Sturgese. Stalo se tak v průběhu šedesátých let a neměli bychom zapomenout, že to bylo možné jen díky určitému politickému uvolnění, zvláště v případě Československa, kde jsem vyrůstala já. Velmi krátce poté se v Československu promítal další kultovní snímek, natočený v této zemi, nezapomenutelný Limonádový Joe (1964). Šlo o poněkud atypický western, v podstatě o parodii, se slavnými herci a skvělou hudbou šedesátých let. Oba zmíněné snímky jsou dodnes reprízovány v televizi, a to v obou (dnes již rozdělených) zemích, a oba stále vzbuzují zájem a jsou součástí společného kulturního povědomí. Příkladem mohou být lidé, ať už z Česka či Slovenska, kteří jsou dodnes schopni doslova citovat Limonádového Joa.

Pokud jste vyrůstali jako já s přesvědčením, že tento „náš“ film byl populární jen doma v Československu, pak byste byli velmi překvapeni; jako jsem před pár lety byla já, když jsem slyšela ruského filmového kritika Sergeye Lavrentyeva, jak mluví o neuvěřitelné popularitě tohoto filmu v Rusku. Jak se říká, začali jsme vykopávat další vzpomínky: o srbském atletovi Gojko Miticovi a jeho ztvárnění amerických indiánů v tzv. „Indianerfilme“ z Východního Německa (ale natáčených převážně v Jugoslávii); o západoněmeckých filmových adaptacích knih Karla Maye, ve kterých vystupovali Vinnetou a Old Shatterhand, a o sovětských westernech. Lavrentyev mi odhalil novou oblast filmového umění a byla jsem velmi nedočkavá některé zapomenuté snímky tohoto žánru konečně vidět, přičemž o některých jsem slyšela poprvé v životě.

Ale jak? Nejlepším řešením by bylo sestavit speciální přehlídku, to se ovšem lépe říká, než uskutečňuje. Oba jsme na danou věc na několik let zapomněli až do doby před dvěma lety, kdy jsem na Sergeye Lavrentyeva narazila na jednom festivalu, a on mi ukázal bílou knihu s černobílým obrázkem sovětského kovboje na titulní straně. Šlo o pěkného muže s kovbojským kloboukem a pistolí v ruce z filmového debutu Nikity Michalkova At Home Among Strangers, a Stranger at Home. Podívala jsem se do ní a přečetla si v ruštině: Krasnyj Western (Red Western). Takže to dokázal! Sergey uskutečnil svůj sen a vtělil všechny své vzpomínky na westerny do této knihy.

Když jsem představila mým kolegům z filmového festivalu v Rotterdamu naši vizi vytvořit speciální filmovou přehlídku, jejich reakce byla velmi podobně nadšená, jako byla ta má před několika lety, když jsme spolu se Sergeyem Lavrentyevem (znovu)objevovali své filmové vzpomínky. Plán na danou filmovou přehlídku jsme tedy měli; provedli jsme výběr filmů a nastal čas zjistit, kde se nacházejí kopie těchto krásných, ale z velké části zapomenutých snímků. Upřímně, neměla jsem ani ponětí, co mě čeká…Jedna věc je mít seznam filmů; ovšem zcela jinou věcí je nalézt kopie v onom labyrintu post-sovětské anarchie neexistujících kopií či držitelů práv z různých zemí bývalého Sovětského svazu. Kopie pochopitelně existují a jsou uloženy v archivu Gosfilmofondu, ale nikdo nám nebyl schopen poradit, jak do takto mohutné organizace vstoupit. S trochou štěstí i za pomoci dobré vůle byly speciálně pro nás vyrobeny čtyři nové kopie moskevským Mosfilm studiem. Ostatní kopie sovětských filmů musely být dovezeny z různých koutů celého světa a některé z nich jsou opatřeny anglickým či německým dabingem.

Filmy, zahrnuté do přehlídky Red Westerns, jsou založeny na vzpomínkách a diskuzích s mými kolegy. Vybrali jsme ty nejlepší snímky a/nebo největší národní hity. Doufáme, že daný výběr vám pomůže porozumět časům, ve kterých jsme my i režiséři žili. Jsem velmi šťastná, že s vámi mohu sdílet tyto překrásné filmové vzpomínky.

Ludmila Cviková

Napsat komentář

Můžete užít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>