Home » Doporučujeme

Efthymis Filippou: Pohled k zabití

30 Prosinec 2012 Bez komentářů

Co byste čekali od rozhovoru s Efthymem Filippou, spoluscenáristou Alp Yorgose Lanthimose? Smysluplný vhled do dění v nové vlně řeckého filmu? Podrobnou zpověď o příštích scenáristických plánech a všech těch filmech, které se chystá okopírovat příště? Uslzené vzpomínky na první setkání s filmem? Všechny drby ze společného profesního vztahu s Yorgosem Lanthimosem? A víte co? To všechno tu je a ještě mnoho dalšího!

Ať už je to skákání z Eiffelovy věže nebo slézání Mont Blancu, je vcelku jisté, že Efthymis Filippou – spoluautor Alp a Špičáku – půjde až na samotný… vrchol, aby nakopl svou filmovou inspiraci. A i když se nikdy nedozvíme, jestli je tento rozhovor jen povedeným vtipem, nebo skutečně seriózním vhledem do jeho popem nasáklé duše, je evidentní, že se nezdráhá balancovat na samé hraně a přitom občas působit řeckému filmu závrať.

Vzpomenete si na první film, který pro vás v dětském věku cokoli znamenal? Jaký film to byl a co se odehrávalo na plátně?

Roger Moore pronásledoval na Eiffelovce Grace Jonesovou, která měla na sobě černý trikot s netopýřími rukávy. Myslím, že nakonec seskočila dolů a byla zachráněna Christopherem Walkenem na motorovém člunu. K smrti jsem se bál o Grace Jonesovou ještě hodně dlouho potom. Šli jsme do kina myslím s matkou nebo se strýcem, nevzpomínám si už s kým. A krom toho, když začala ústřední píseň od Duran Duran, někdo v přední řadě si stoupl a začal zpívat a tancovat. Uměl celý text. I když asi, když nad tím tak přemýšlím, nějaká slova vynechal, ale já byl ještě moc malý, abych to poznal.

Čeho si všímáte na lidech kolem vás? Jaké detaily upoutají vaši pozornost na ulici, v práci, nebo když s vámi někdo mluví?

Nejprve je to asi jejich oblečení a pak vyzváněcí tón.

Kterou z již mrtvých osobností byste chtěl nahradit vy, byť by to bylo jen na jediný den?

Richarda Burtona ve chvíli, kdy kope Elisabeth Taylorovou. Jsem si jistý, že se tomu potom spolu zasmáli.

Jak se vás povedlo přemluvit, abyste se sám v Alpách objevil, když jak známo zrovna netoužíte být před kamerou?

Herec, který měl tu roli hrát, si to dva dny před natáčením rozmyslel. Yorgos se mě zeptal, jestli to udělám já, a já řekl ne. Pak mi oznámil, že stejně nemám na vybranou, a tak jsem řekl ano. Oholil jsem si v den natáčení knír, jenže mi nezbyla už holící pěna, tak to pekelně bolelo.

Na co jste myslel během scény orálního sexu s Aggeliki Papouliaovou?

Na mou mámu v kině s čelistí spadlou na zem a s ústy plnými popcornu a slin.

Pamatujete si úvodní větu vašeho prvního návrhu na první scénář?

Ani ne. Nejspíš to bylo něco jako: „Jsme v domě na předměstí s vysokým plotem a velkým bazénem,“ nebo něco v tom smyslu.

Zahraniční novináři pojmenovávají aktuální rozlet místní filmové tvorby jako „the weird wave of Greek cinema“. Souhlasíte s takovou charakteristikou a v čem byste viděl ten paradox? Považujete se sám za podivína?

Nevím, jestli je řecká nová vlna weird – vlastně ani nevím, jestli je to vlna. Pár lidí, kteří dělají navzájem nesouvisející filmy, to ještě nemusí znamenat trend jen proto, že jsou všichni náhodou Řekové. Pokud jde o paradoxy, já skutečně necítím potřebu něco definovat, když sama realita dělá tak dobrou práci! Například, taková scéna, ve které „muž potřísněný krví fackuje jiného muže obaleného v dortu ve špinavém bazéně“ není nijak zvlášť divná, jsem si jistý, že se to někde na světě už nejednou stalo a jistě by se to mohlo přihodit každému z nás. Kdyby mi někdo tehdy před rokem řekl, že budu mít s Aggeliki orální sex v malé prodejně světel na Vouliagmenově třídě, asi bych se mu vysmál. Život je zábavný a lidé jsou zvláštní.

Jak spolupracujete s Yorgosem Lanthimose, když připravujete scénář? Píšete odděleně a vyměňujete si poznámky? Mohl byste popsat váš postup?

Pracovali jsme skoro stejným způsobem na Špičáku i Alpách. Nejprve probereme námět, pak já začnu psát, sejdeme se, Yorgos přidává nebo škrtá, přepisuju, znovu se sejdeme, Yorgos mě seřve za mé žvásty a pak si dáme kafe. Yorgos jí dort, obvykle čokoládový, já miluju vanilkový. Myslím, že psát zároveň s někým dalším je nesmírně obtížné, takže způsob, jakým dáváme scénář dohromady my, je pro mě ideální. Začátek je vždy nejtěžší částí, kdy pořádně ani nevíte, proč jste napsal právě tuto scénu, nebo proč říkáte, že to je blbost, ale nakonec všechno pochopíte – nebo aspoň doufáte, že jo.

Kdybyste vy byl tím, kdo má pronést řeč na závěrečném ceremoniálu Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, co byste řekl?

Nepotřebuju v takových případech nic říkat. Co jiného než „Díky“, že ano. Dlouhé proslovy nesnáším a nemyslím si, že někoho opravdu zajímá, jestli mě má žena, otec nebo kamarád z dětství při této práci podporovali, nebo ne.

Poprvé jste byl obviněn z plagiování filmu a teď je to kniha. Prosím, varujte nás před tím, co se chystáte ukradnout příště!

Mám v plánu napsat scénář o jednom idiotovi v kostkované košili, jak běhá napříč Amerikou, dostane svou tvář na spoustu fotek se slavnými lidmi, rád jí čokoládu a přemýšlí nad spojitostmi života a bonboniéry.

Jak reagovala vaše rodina na Špičák? Zamkla vás do dětského pokojíku a odmítla vás pustit ven z domu?

Máma ten film neviděla hned. Až o něco později jsme spolu mluvili náhodou po telefonu, snad o tom, jestli jsem si koupil prášek na praní nebo zaplatil účty, a než jsme zavěsili, řekla: „A mimochodem, viděla jsem Špičák. Bylo to dobré. Uvidíme se později!“

Jaký film sníte napsat?

Nesním o ničem konkrétním. Nejvíc se starám o to, jestli budu moci dál pracovat s lidmi, které mám rád.

Kdybyste byl filmový kritik, jak byste ohodnotil Alpy?

Myslím, že bych je několik let nebyl schopen hodnotit. Zatím jsem je ani nedokázal vidět jako celek, jen jako jednotlivé scény nacpané do jednoho filmu.

Kdo nebo co je pro vás nenahraditelné?

Někdy mám pocit, že všechno je nenahraditelné, a jindy mi zase připadá, že se dá nahradit všechno velmi snadno. Nejsem si jistý…

Myslíte, že jste připraven na něco víc pop?

Nikdo pravděpodobně nemůže říct zcela jistě, jestli je připraven na něco víc pop.

Z originálu Efthymis Filippou: A View to a Kill (publikováno online na webu FLIX: http://flix.gr/en/efthymis-filippou-aview-to-a-kill.html) přeložil se souhlasem autora Matěj Nytra.

Napsat komentář

Můžete užít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>